آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات را داشته است صحیح است؟
پاسخ:
اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کننده های روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد:
امام(ره): در صورت انجام ندادن آن روزه اش باطل نمی شود. [1]
آیات عظام: بهجت، سبحانی، صافی: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا نماید.[2]
آیت الله مکارم: اگر نیّت کند چیزی که روزه را باطل می کند بجا آورد مثلاً تصمیم بر خوردن غذا بگیرد، روزه اش باطل می شود هر چند اصلاً غذا هم نخورد مگر این که در آن حال توجه نداشته باشد که فلان عمل روزه را باطل می کند.
آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد.
آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3]
[1]. امام، توضیح المسائل، م 1570.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 11513.
[3]. خامنه ای، سایت،استفتائات جدید، روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758.
س: رنگ خون اگر بر لباس بماند ولى عین آن باقى نباشد، آیا پاک است؟
ج) در صورتى که جرم خون از بین برود و رنگ باقى بماند، پاک است هر چند با شستنهاى بعدى از بین برود و در این مورد ملاک نظر مکلف ولو با رجوع به عرف است.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
س: اگر بعضى از قسمتهاى فرش نجس باشد و انسان دقیقاً محل آنها را نداند آیا اگر شیئ خیسى با آن فرش ملاقات کند مىتواند بگوید آن شیئ نجس نشده است؟ چون محل دقیق نجاست فرش را نمىدانسته است؟
ج) در فرض مرقوم شیئ ملاقات کننده محکوم به طهارت است.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------
در این سؤال آیا فرقى دارد که لباس مذکور با آب کر تطهیر شده باشد یا با آب قلیل؟
این در صورتى است که با آب کرّ یا با آب لولهکشى لباس را تطهیر کنند ولى اگر قصد تطهیر لباس یا مانند آن با آب قلیل را داشته باشند چنانچه آب قلیل در موقع تطهیر لباس مضاف گردد آن لباس پاک نمىشود.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
1ـ آب لوله را به جاى نجس وصل کند بگونهاى که همه آن محل را فرا بگیرد، بعد آن غُساله را با پارچه و مانند آن جمع کند.
2ـ آب قلیل را به جاى نجس بریزد که قهراً آب در گوشهاى جمع مىشود و باقى مىماند، سپس آب غُساله را با پارچه و مانند آن بردارد و دوباره آب بریزد و غُساله را با پارچه و مانند آن بردارد و پاک مىشود.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
س: اگر سه بار دستمال مرطوب را روى محل نجس بکشیم آن قسمت پاک مىشود یا خیر؟
ج) اگر آب زیر دستمال جارى نشود پاک نمىشود.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
س: افرادى که داراى دندان پر شده یا با روکش ثابت هستند، در صورتى که داخل دهانشان با خون نجس شود آیا با از بین رفتن خون دهانشان پاک مىشود یا نیاز به آب کشیدن دارد؟
ج) اگر بگونهاى باشد که جزو دندان طبیعى محسوب شود، حکم دندان طبیعى را دارد و آب کشیدن داخل دهان لازم نیست.
س: اگر دندانها به وسیلهى موادى پر شده باشند که قابل جدا شدن از آنها نیستند، در صورتى که داخل دهان نجس شود، آیا نیاز به آبکشى آن وجود دارد یا به صرف زوال عین نجاست، پاک مىشود؟
ج) اگر جزو دندان محسوب شود، پس از زوال عین نجاست پاک مىشود و آب کشیدن لازم نیست.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
س: آیا آبهایى که بواسطه باران در روى زمین جمع مىشود پاک کنندهى ته کفش پس از طى چند قدم مىباشد؟
ج) اگر موقع باریدن باران در آن آبها قدم بزنید، در صورتى که عین نجاست از آن برطرف شود، پاک مىشود.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
س: آیا با راه رفتن روى کاشى و موزائیک و سرامیک هم پاى نجس پاک مىشود؟
ج) با راه رفتن روى کاشى و سرامیک، پاى نجس پاک نمىشود ولى با راه رفتن روى موزائیک ـ با رعایت شرایط ـ پاى نجس پاک مىشود.
س: لباسها و وسایل اتاق عمل که نجس مىشوند، در قسمت استریلیزاسیون (C.S.R) با فشار و بخار آب تحت شرایط خاصى استریل مىگردند، آیا این وسایل، علاوه بر استریل شدن، پاک نیز مىشوند؟
ج) چیز نجس با بخار پاک نمىگردد.
س: در قسمت استریلیزاسیون (C.S.R)، پس از استریل چنانچه خونى در برخى از وسایل استریل شده مشاهده شود آیا همان لباس و وسیله نجس است یا تمام وسایل و لباسها محکوم به نجاست مىباشد؟
ج) اگر در موقع ملاقات وسایل طاهر، با وسایل نجس رطوبت سرایتکننده وجود نداشته باشد نجاست منتقل نمىشود.
س: اگر آب محلى از تانکر تأمین مىشود و کسى که در حال استفاده از آب است نداند که آیا مقدار آب تانکر کُر است یا نه چه حکمى دارد؟
ج: اگر به کُر بودن آن یقین داشته و شک دارد از کُر بودن افتاده باشد، بنا را بر کُر بودن بگذارد ولى اگر نمىدانسته کُر بوده یا نه، نمىتواند احکام کُر را بر آن جارى کند.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
س: جایى که ساکن هستیم، بیشتر اوقات آب به واحد ما نمىرسد. مجبوریم موتور پمپ حبابى را دقیقاً سر راه لوله آب نصب کنیم، تا هرگاه آب ضعیف بود آنرا پمپاژ کند. مدتى است متوجه شدم که موتور داراى شیر یکطرفه است و هربار حباب خود را پر کرده و زمانى که آب را به بالا پمپاژ مىکند، توسط شیر یکطرفه خود، آب شهر را قطع مىکند در اینصورت آب لوله ما کُر است یا خیر؟
ج) اگر اتصال آن از آب شهرى قطع شود حکم آب کُر را ندارد مگر اینکه آب داخل لولهها و منبعى که بدان متّصل است، به اندازه کُر باشد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
س: چرا باید مرجع تقلید داشته باشیم؟
ج) از باب حکم عقل به رجوع غیر متخصص به متخصص.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
راههاى شناخت اعلم
س: دو نفر بالغ عادل براى من از شخصى که به او اطمینان دارم و آن شخص هم
در این موارد تحقیق کرده است نقل کردهاند که فلان شخص اعلم است و
مىتوانى از او تقلید کنى آیا اینگونه تقلید کردن صحیح است؟
ج) اگر عادل و خبره باشند، اشکال ندارد.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
انتخاب مرجع تقلید با معرفى یک نفر عادل
س: بنده سالها پیش از طریق سؤال از یک فرد عادل مرجع تقلیدى را انتخاب کردم ولى با توجه به اینکه باید از دو نفر مجتهدشناس مىپرسیدم، وظیفهام در این وضعیت چیست و حکم اعمال انجام گرفته چیست؟
ج) اگر از مجتهدى تقلید کردهاید که دو نفر مجتهدشناس نیز همان را معرفى مىکنند و یا فتواى او موافق با فتواى مجتهدى است که دو نفر مجتهدشناس معرفى کردهاند، صحیح است و اگر فتواى او مخالف فتواى مجتهدى است که وظیفه فعلى شما تقلید از اوست، باید قضا شود.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
س:
مىخواستم بدانم که اگر شخصى بخواهد مرجع تقلید خود را به خاطر برخى
ملاحظات عوض کند، آیا باید اجازه مرجع تقلید را داشته باشد یا نه؟
ج) هر شخصى که از مرجعى تقلید مىکند، در تغییر مرجع خود و احکام آن نیز باید از نظر همان مرجع تبعیت نماید.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
شرایط رجوع به مراجع دیگر در مسائل خاص
س: در صورتى که مقلد از مرجع تقلید سؤال نماید ولى ایشان به دلایلى پاسخ
ندهند و از سایر مراجع نیز جوابهاى متفاوتى دریافت کرده باشد مىتواند با
رجوع به عقل خویش اقدام نماید؟
ج) در فرض مذکور
جاى رجوع به عقل نیست و باید احتیاط کند و چنانچه احتیاط ممکن نشد از میان
مراجع به فتواى مرجع اعلم بعدى مراجعه نماید.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ج) اشکال ندارد به شرط آنکه عدول مکرر به صورت بازیچه در نیاید.
س: اینجانب مقلّد حضرت امام خمینى (ره) مىباشم آیا مىتوانم در صورت لزوم بعضى مسائل جدید به مراجع دیگر مراجع نموده و در حالى که به تقلید خود از حضرت امام (ره) باقى بمانم؟
ج) عدول از مجتهد متوفّى به مجتهد زنده بلا مانع است.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
احتیاط واجب
س: در مسائلى که حضرتعالى بنا بر احتیاط واجب حکم مىفرمایید تکلیف مقلد
چیست و اگر مقلد در صورت تمایل بتواند از مرجع تقلیدى که در آن زمینه حکم
صریح داده تقلید کند آیا اجازه دارد و در صورت جواز آیا مرجع مورد نظر
حتماً باید اعلم بعد از مرجع تقلید مکلف باشد و اگر اینگونه است چگونه باید
آن مرجع را تعیین کرد؟
ج) رجوع به مجتهدى که در
آن مسأله احتیاط ننموده است، مانع ندارد و بنابر احتیاط، ترتیب
الأعلمفالأعلم باید رعایت شود و تعیین آن وظیفه مکلّف است.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تحقیق در اصول دین
س: اگر فرد مسلمانى به تحقیق در مورد نظریات مربوط به اثبات یا ردّ وجود
خداوند، آخرت، روح و... بپردازد، آیا مرتکب گناهى شده است؟ و آیا بر
اعتقادات او ممکن است تاثیرگذار باشد؟ با توجه به این که اکثریت ما جوانان
بدون تحقیق اسلام آوردهایم؟
ج) صِرف تحقیقات موجب
گناه نیست ولى چنانچه احتمال عقلایى بدهد که این مطالب در او تأثیر سوء
خواهد داشت و در خود قدرت پاسخگویى صحیح و دفع شبهات را نمىبیند، نباید به
آنها بپردازد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
حکم عبادات بدون تقلید صحیح
س: مىخواهم بدانم اگر کسى مدت چند سال اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد حکم اعمال وى چه مىشود؟
ج) اگر اعمال وى موافق احتیاط یا مطابق با واقع یا با نظر مجتهدى باشد که وظیفه دارد از او تقلید نماید محکوم به صحت است.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------