وبگاه شخصی عباس محمدی معلم کلایی

چه رها ،چه بسته مرغی که پر و بالش شکسته باشد

وبگاه شخصی عباس محمدی معلم کلایی

چه رها ،چه بسته مرغی که پر و بالش شکسته باشد

وبگاه شخصی عباس محمدی معلم کلایی
عباس محمدی معلم کلایی

 آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات  را داشته است صحیح است؟

پاسخ:

اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کننده های روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد:

امام(ره): در صورت انجام ندادن آن روزه اش باطل نمی شود. [1]

آیات عظام: بهجت، سبحانی، صافی: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا نماید.[2]

آیت الله مکارم: اگر نیّت کند چیزی که روزه را باطل می کند بجا آورد مثلاً تصمیم بر خوردن غذا بگیرد، روزه اش باطل می شود هر چند اصلاً غذا هم نخورد مگر این که در آن حال توجه نداشته باشد که فلان عمل روزه را باطل می کند.

آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد.

آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3]

 [1]. امام، توضیح المسائل، م 1570.

[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 11513.

[3]. خامنه ای،‌ سایت،‌استفتائات جدید،‌ روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
باقى ماندن رنگ خون بر لباس

س: رنگ خون اگر بر لباس بماند ولى عین آن باقى نباشد، آیا پاک است؟
ج) در صورتى که جرم خون از بین برود و رنگ باقى بماند، پاک است هر چند با شستن‌هاى بعدى از بین برود و در این مورد ملاک نظر مکلف ولو با رجوع به عرف است.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
علم اجمالى به نجاست فرش

س: اگر بعضى از قسمت‌هاى فرش نجس باشد و انسان دقیقاً محل آنها را نداند آیا اگر شیئ خیسى با آن فرش ملاقات کند مى‌‌تواند بگوید آن شیئ نجس نشده است؟ چون محل دقیق نجاست فرش را نمى‌‌دانسته است؟
ج) در فرض مرقوم شیئ ملاقات کننده محکوم به طهارت است.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
ملاک تعدد در تطهیر با آب قلیل

س: در فرض اینکه چیز نجس را با آب قلیل یک مرتبه باید شست تا پاک شود، براى یک مرتبه حساب شدن، آیا کافى است که بعد از زوال عین نجاست زیر آب قلیل، جریان آب ادامه یابد یا باید بعد از زوال عین نجاست آب قطع و دوباره وصل شود تا یک مرتبه حساب شود؟
ج) استمرار آب بعد از زوال عین، کافى است.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
مضاف شدن آب در اثناى تطهیر

س: اگر لباس، پارچه و مانند اینها را با آب کر تطهیر کنیم و آب قبل از اینکه مضاف شود به آن برسد ولى آب جدا شده از آن مضاف باشد یا مثلاً آبى که درون ظرف بوده و لباس را در آن تطهیر کرده‌ایم مضاف شده باشد آیا این آب مضاف شده نجس است؟ آبى که پس از فشردن از لباس جدا مى‌شود و مضاف است آیا نجس است؟
در این سؤال آیا فرقى دارد که لباس مذکور با آب کر تطهیر شده باشد یا با آب قلیل؟
ج) اگر لباس و پارچه و مانند آن قبل از رنگ پس دادن و آب را مضاف نمودن با آب کرّ تطهیر شود، کفایت مى‌کند اگرچه بعد از پاک شدن آب را مضاف نماید و پس از پاک شدن لباس، آبى که بعداً‌ با رنگ پس دادنِ لباس مضاف مى‌شود، پاک است.
این در صورتى است که با آب کرّ یا با آب لوله‌کشى لباس را تطهیر کنند ولى اگر قصد تطهیر لباس یا مانند آن با آب قلیل را داشته باشند چنانچه آب قلیل در موقع تطهیر لباس مضاف گردد آن لباس پاک نمى‌شود.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
تطهیر مکان فاقد چاه فاضلاب

س: کیفیت تطهیر زمینى را که محل خروج آب ندارد و ناچار محل رفت و آمد نیز هست بیان فرمایید.
ج) به یکى از دو نحو مى‌توان کف اتاق را تطهیر نمود:
آب لوله را به جاى نجس وصل کند بگونه‌اى که همه آن محل را فرا بگیرد، بعد آن غُساله را با پارچه و مانند آن جمع کند.
آب قلیل را به جاى نجس بریزد که قهراً آب در گوشه‌اى جمع مى‌شود و باقى مى‌ماند، سپس آب غُساله را با پارچه و مانند آن بردارد و دوباره آب بریزد و غُساله را با پارچه و مانند آن بردارد و پاک مى‌شو
د.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
تطهیر محل متنجس با پارچه مرطوب

س: اگر سه بار دستمال مرطوب را روى محل نجس بکشیم آن قسمت پاک مى‌شود یا خیر؟
ج) اگر آب زیر دستمال جارى نشود پاک نمى‌شود.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
نجس شدن دندان‌هاى روکش شده

س: افرادى که داراى دندان پر شده یا با روکش ثابت هستند، در صورتى که داخل دهانشان با خون نجس شود آیا با از بین رفتن خون دهانشان پاک مى‌شود یا نیاز به آب کشیدن دارد؟
ج) اگر بگونه‌اى باشد که جزو دندان طبیعى محسوب شود، حکم دندان طبیعى را دارد و آب کشیدن داخل دهان لازم نیست.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
نجاست دهان حاوى دندان‌هاى پر شده

س: اگر دندان‌ها به وسیله‌ى موادى پر شده باشند که قابل جدا شدن از آنها نیستند، در صورتى که داخل دهان نجس شود، آیا نیاز به آبکشى آن وجود دارد یا به صرف زوال عین نجاست، پاک مى‌شود؟
ج) اگر جزو دندان محسوب شود، پس از زوال عین نجاست پاک مى‌شود و آب کشیدن لازم نیست.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
تطهیر با آب باران

س: آیا آب‌هایى که بواسطه باران در روى زمین جمع مى‌شود پاک کننده‌ى ته کفش پس از طى چند قدم مى‌باشد؟
ج) اگر موقع باریدن باران در آن آب‌ها قدم بزنید، در صورتى که عین نجاست از آن برطرف شود، پاک مى‌شود.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
پاک شدن کف کفش توسط کاشى، موزائیک و سرامیک

س: آیا با راه رفتن روى کاشى و موزائیک و سرامیک هم پاى نجس پاک مى‌شود؟
ج) با راه رفتن روى کاشى و سرامیک، پاى نجس پاک نمى‌شود ولى با راه رفتن روى موزائیک ـ با رعایت شرایط ـ پاى نجس پاک مى‌‌شود.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
تطهیر شیئ نجس با بخار آب

س: لباسها و وسایل اتاق عمل که نجس مى‌‌شوند، در قسمت استریلیزاسیون (C.S.R) با فشار و بخار آب تحت شرایط خاصى استریل مى‌‌گردند، آیا این وسایل، علاوه بر استریل شدن، پاک نیز مى‌شوند؟
ج) چیز نجس با بخار پاک نمى‌گردد.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
پاک شدن لاستیک ویلچر و ته عصا بوسیله زمین

س: اگر عصا، پاى مصنوعى، و لاستیک‌هاى چرخ ویلچر نجس باشند، آیا به وسیله زمین پاک مى‌شوند؟
ج) پاک شدن آن، محل اشکال است.
--------------------------------------------------------------------------------------------
مشاهده خون در وسایل استریل شده با بخار

س: در قسمت استریلیزاسیون (C.S.R)، پس از استریل چنانچه خونى در برخى از وسایل استریل شده مشاهده شود آیا همان لباس و وسیله نجس است یا تمام وسایل و لباسها محکوم به نجاست مى‌باشد؟
ج) اگر در موقع ملاقات وسایل طاهر، با وسایل نجس رطوبت سرایت‌کننده وجود نداشته باشد نجاست منتقل نمى‌شود.
------------------------------------------------------------------------------------------
                                      نجس شدن داخل بینى

س: در صورت نجس شدن فضاى داخل بینى، آن را چگونه باید تطهیر کرد؟
ج) داخل بینى تطهیر لازم ندارد و با زوال عین نجاست پاک مى‌شود.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
شک در کُر بودن آب

س: اگر آب محلى از تانکر تأمین مى‌شود و کسى که در حال استفاده از آب است نداند که آیا مقدار آب تانکر کُر است یا نه چه حکمى دارد؟
ج: اگر به کُر بودن آن یقین داشته و شک دارد از کُر بودن افتاده باشد، بنا را بر کُر بودن بگذارد ولى اگر نمى‌دانسته کُر بوده یا نه، نمى‌تواند احکام کُر را بر آن جارى کند.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
قطع اتصال به کُر و حکم آن

س: جایى که ساکن هستیم، بیشتر اوقات آب به واحد ما نمى‌رسد. مجبوریم موتور پمپ حبابى را دقیقاً سر راه لوله آب نصب کنیم، تا هرگاه آب ضعیف بود آنرا پمپاژ کند. مدتى است متوجه شدم که موتور داراى شیر یکطرفه است و هربار حباب خود را پر کرده و زمانى‌ که آب را به بالا پمپاژ مى‌کند، توسط شیر یکطرفه خود، آب شهر را قطع مى‌کند در اینصورت آب لوله ما کُر است یا خیر؟
ج) اگر اتصال آن از آب شهرى قطع شود حکم آب کُر را ندارد مگر اینکه آب داخل لوله‌ها و منبعى که بدان متّصل است، به اندازه کُر باشد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

سن تمییز

س: منظور از سن تمییز که در بحث تکلیف پسران مطرح مى‌باشد، چیست؟ آیا داشتن شهوت یا برانگیخته شدن شهوت در پسران مطرح مى‌باشد؟
ج) مقصود از تمییز، درک خوبى و بدى است و در صورتى که نوجوان به مرحله‌اى برسد که نگاه او به نامحرم یا نگاه نامحرم به او موجب تحریک شهوت شود، در مقابل او حفظ حجاب لازم است.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
لزوم تقلید

س: چرا باید مرجع تقلید داشته باشیم؟
ج) از باب حکم عقل به رجوع غیر متخصص به متخصص.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

راههاى شناخت اعلم

س: دو نفر بالغ عادل براى من از شخصى که به او اطمینان دارم و آن شخص هم در این موارد تحقیق کرده است نقل کرده‌اند که فلان شخص اعلم است و مى‌توانى از او تقلید کنى آیا اینگونه تقلید کردن صحیح است؟
ج) اگر عادل و خبره باشند، اشکال ندارد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

انتخاب مرجع تقلید با معرفى یک نفر عادل


س: بنده سال‌ها پیش از طریق سؤال از یک فرد عادل مرجع تقلیدى را انتخاب کردم ولى با توجه به اینکه باید از دو نفر مجتهدشناس مى‌پرسیدم، وظیفه‌ام در این وضعیت چیست و حکم اعمال انجام گرفته چیست؟
ج) اگر از مجتهدى تقلید کرده‌اید که دو نفر مجتهدشناس نیز همان را معرفى مى‌کنند و یا فتواى او موافق با فتواى مجتهدى است که دو نفر مجتهدشناس معرفى کرده‌اند، صحیح است و اگر فتواى او مخالف فتواى مجتهدى است که وظیفه فعلى شما تقلید از اوست، باید قضا شود.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
عوض کردن مرجع تقلید

س: مى‌‌خواستم بدانم که اگر شخصى بخواهد مرجع تقلید خود را به خاطر برخى ملاحظات عوض کند، آیا باید اجازه مرجع تقلید را داشته باشد یا نه؟
ج) هر شخصى که از مرجعى تقلید مى‌‌کند، در تغییر مرجع خود و احکام آن نیز باید از نظر همان مرجع تبعیت نماید.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

شرایط رجوع به مراجع دیگر در مسائل خاص

س: در صورتى که مقلد از مرجع تقلید سؤال نماید ولى ایشان به دلایلى پاسخ ندهند و از سایر مراجع نیز جواب‌هاى متفاوتى دریافت کرده باشد مى‌تواند با رجوع به عقل خویش اقدام نماید؟
ج) در فرض مذکور جاى رجوع به عقل نیست و باید احتیاط کند و چنانچه احتیاط ممکن نشد از میان مراجع به فتواى مرجع اعلم بعدى مراجعه نماید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تقلید مجدّد از مرجع اول پس از رجوع به مرجع دوم

س: مرجع تقلید من نماز دانشجو را شکسته و روزه را براى او در سفر منتفى مى‌داند اینجانب در این مسأله به مرجع تقلید دیگرى رجوع کردم حال متوجه شدم اشتباه کرده و پشیمان شده‌ام. با توجه به اینکه من مرتب در رفت و آمد هستم و روزه گرفتن برایم بسیار مشکل مى‌باشد، آیا مى‌توانم دوباره به نظر مرجع اول برگشته و نماز را شکسته بخوانم و روزه نگیرم؟
ج) اشکال ندارد به شرط آنکه عدول مکرر به صورت بازیچه در نیاید.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تقلید در مسائل جدید از غیر مرجع میّت

س: اینجانب مقلّد حضرت امام خمینى (ره) مى‌باشم آیا مى‌توانم در صورت لزوم بعضى مسائل جدید به مراجع دیگر مراجع نموده و در حالى که به تقلید خود از حضرت امام (ره) باقى بمانم؟
ج) عدول از مجتهد متوفّى به مجتهد زنده بلا مانع است.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

احتیاط واجب

س: در مسائلى که حضرتعالى بنا بر احتیاط واجب حکم مى‌فرمایید تکلیف مقلد چیست و اگر مقلد در صورت تمایل بتواند از مرجع تقلیدى که در آن زمینه حکم صریح داده تقلید کند آیا اجازه دارد و در صورت جواز آیا مرجع مورد نظر حتماً باید اعلم بعد از مرجع تقلید مکلف باشد و اگر اینگونه است چگونه باید آن مرجع را تعیین کرد؟ 
ج) رجوع به مجتهدى که در آن مسأله احتیاط ننموده است، مانع ندارد و بنابر احتیاط، ترتیب الأعلم‌فالأعلم باید رعایت شود و تعیین آن وظیفه مکلّف است.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تحقیق در اصول دین

س: اگر فرد مسلمانى به تحقیق در مورد نظریات مربوط به اثبات یا ردّ وجود خداوند، آخرت، روح و... بپردازد، آیا مرتکب گناهى شده است؟ و آیا بر اعتقادات او ممکن است تاثیرگذار باشد؟ با توجه به این که اکثریت ما جوانان بدون تحقیق اسلام آورده‌ایم؟
ج) صِرف تحقیقات موجب گناه نیست ولى چنانچه احتمال عقلایى بدهد که این مطالب در او تأثیر سوء خواهد داشت و در خود قدرت پاسخگویى صحیح و دفع شبهات را نمى‌بیند، نباید به آنها بپردازد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

حکم عبادات بدون تقلید صحیح

س: مى‌خواهم بدانم اگر کسى مدت چند سال اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد حکم اعمال وى چه مى‌شود؟
ج) اگر اعمال وى موافق احتیاط یا مطابق با واقع یا با نظر مجتهدى باشد که وظیفه دارد از او تقلید نماید محکوم به صحت است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------