وبگاه شخصی عباس محمدی معلم کلایی

چه رها ،چه بسته مرغی که پر و بالش شکسته باشد

وبگاه شخصی عباس محمدی معلم کلایی

چه رها ،چه بسته مرغی که پر و بالش شکسته باشد

وبگاه شخصی عباس محمدی معلم کلایی
عباس محمدی معلم کلایی

مستان پیروزی مراقب اسب تروا باشید

مساله "نفوذ" بیگانگان در درون نظام سیاسی و تلاش برای تاثیرگذاری و تغییر روندها و تصمیم‌گیری‌ها مطابق با اراده دشمن، یکی از ترفندهای تاریخی است که در طول قرن‌ها در روابط بین کشورها و قدرت‌ها جریان داشته است. آنچه در طول این ادوار تغییر یافته، شیوه‌ها و مکانیزم‌هایی است که امر نفوذ را محقق می‌سازد.

با شکل گیری نظام جمهوری اسلامی در منطقه حساس خاومیانه و با محوریت یافتن ایدئولوژی اسلامی که در تقابل و نفی شرق و غرب معنا می‌یافت، راهبرد نفوذ و براندازی نیز بلافاصله در دستورکار بیگانگان و دشمنان ملت ایران قرار گرفت و در طول قریب به چهار دهه اخیر با اشکال مختلف دنبال شد.

مذاکرات دستگاه سیاست خارجه جمهوری اسلامی در دو سال اخیر برای حل مناقشات هسته‌ای، علی‌رغم دستاوردهای مثبتی که به همراه داشته، ما را در شرایط جدیدی قرار داده که فرصت‌هایی را برای نفوذ بیگانگان فراهم آورده است. این تهدید توسط چشمان تیزبین حکیم فرزانه انقلاب اسلامی به موقع مشاهده و رصد شده و معظم له با رهنمودهای خود به ضروت توجه و مقابله با آن هشدار دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای در این‌باره در مردادماه تاکید داشتند: «نقشه‌ این دشمن در این منطقه عمدتاً بر دو پایه استوار است - البتّه شعب زیادی دارد لکن عمده این دوتا است- یکی عبارت است از ایجاد اختلاف، دوّمی عبارت است از نفوذ. ... آنها به خیال خودشان، در این جریان مذاکرات هسته‌ای، نیت آنها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آنها را، نه حضور سیاسی آنها را، نه نفوذ فرهنگی آنها را؛ با همه‌ توان -که این توان هم بحمدالله امروز توان زیادی است- مقابله خواهیم کرد؛ اجازه نخواهیم داد.» (۲۶/۵/۱۳۹۴)

همچنین در جمع اعضای هیأت دولت نیز مجددا فرمودند: « هوشیار باشیم؛ من چند روز قبل از این، در صحبت گفتم که این‌ها در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند؛ این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد؛ مواظب باشید. یک وقت آدم خبر می‌شود که فرض بفرمایید فلان سازمان آمده یک بخشی از مجموعه‌ فرهنگی ما را - مثلاً فرض کنید مهدکودک‌ها را- به یک شکل خاصّی دارد هدایت می‌کند؛ این را آدم می‌فهمد، بعد که نزدیک می‌شود می‌بیند کار خطرناکی و کار بزرگی است [امّا] آدم توجّه نداشته؛ این‌ها رخنه است؛ در زمینه‌های گوناگون؛ در زمینه‌های اقتصادی، در رفت‌وآمدها، در همه‌ دستگاه‌ها....» (۴/۶/۱۳۹۴)

امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۸ شهریور ماه فرمودند: «ملّت بزرگ ایران این شیطان بزرگ را از کشور بیرون کرد؛ نباید بگذاریم دوباره برگردد؛ نباید بگذاریم از در رفت، از پنجره برگردد؛ نباید اجازه بدهیم نفوذ پیدا کند؛ دشمنی اینها تمام نمی‌شود... دنبال چیزی به نام مذاکره‌ی با ایرانند؛ [امّا] مذاکره بهانه است، مذاکره وسیله برای نفوذ است، مذاکره وسیله برای تحمیل خواستها است. »

معظم له همچنین در در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه(۱۵/۷/۹۴) اذعان داشتند: «مذاکره‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، یعنی نفوذ؛ تعریفی که آنها برای مذاکره کردند این است و آنها می‌خواهند راه را برای تحمیل باز کنند. امروز غول عظیم تبلیغاتی دنیا در مشت آمریکا است؛ امروز جریان صهیونیستی بشدّت دشمن بشریت و دشمن فضیلت، با آمریکا، هر دو در یک لباسند، دستشان از یک آستین می‌آید بیرون و با هم هستند. مذاکره‌ی با اینها یعنی راه را باز کردن برای اینکه بتوانند، هم در زمینه‌ی اقتصادی، هم در زمینه‌ی فرهنگی، هم در زمینه‌های سیاسی و امنیتی کشور نفوذ کنند. ... در همین مذاکرات مربوط به مسائل انرژی هسته‌ای، هرجا فرصت پیدا کردند و میدان به آنها داده شد -که البتّه طرفهای ایرانی بحمدالله حواسشان جمع بود امّا یک جاهایی بالاخره آنها فرصتهایی پیدا کردند- یک نفوذی کردند، یک حرکت مضرِّ برای منافع ملّی انجام دادند؛ آنچه ممنوع است این است. مذاکره‌ی با آمریکا ممنوع است به‌خاطر ضررهای بی‌شماری که دارد و منفعتی که اصلاً ندارد؛ این فرق می‌کند با مذاکره با فلان دولتی که نه چنین امکاناتی دارد، نه چنان انگیزه‌ای دارد؛ اینها با همدیگر متفاوت است، این را نمی‌فهمند»

اما در این بین، در حالی که انتظار می‌رفت تا همه مسئولین کشور و جریان‌های سیاسی با هوشیاری نسبت به این مهم به استقبال این سخنان رفته و در آگاه سازی جامعه نسبت به این تهدید، شریک شوند، شاهد اظهارنظراتی ناهمگون و گاه تقلیل بحثی مهم در طراز امنیت ملی به مناقشات سیاسی و جناحی هستیم که متاسفانه به آفتی جبران ناپذیر در معادلات سیاسی کشور بدل گردیده است. در این گزارش نمونه‌هایی از این اظهارنظرات متفاوت گرد آمده تا مبنایی برای قضاوت مخاطبین باشد.

 

نباید عده ای با کلمه "نفوذ" بازی کنند

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت(۱۳/۸/۹۴) با اشاره به این که ملت ایران، ملتی بیدار و هوشیار است و تاریخ و تجربه این ملت، نشان داده که اینگونه اقدامات تأثیری معکوس خواهد داشت، گفت: مردم به درستی معنای نفوذ، استکبار و تاریخ و نحوه رفتار نادرست آمریکا با این کشور و ملت را می‌دانند و منافع ملی و آینده کشور را به خوبی تشخیص می‌دهند.

روحانی افزود: باید به طور واقعی و جدی با هرگونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده ای با کلمه "نفوذ" بازی کنند.

رییس‌ جمهوری با بیان این که رهبری معظم انقلاب متعلق به تمامی ملت ایران است و به گروه و نهادی خاص تعلق ندارد، گفت: همه ملت ایران در مسیر انقلاب، استقلال و ایستادگی کشور در برابر بیگانگان متحد هستند و امیدوارم همه جناح‌ها و نهادها به این نکات توجه داشته و واقعاً تلاش کنیم اگر رهبری انقلاب کلامی را عنوان می‌کنند به درستی آن را بفهمیم و پیاده کنیم و اجازه ندهیم افرادی از این کلمات در راستای منافع شخصی، گروهی و جناحی خود سوء استفاده کنند.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: ‌البته مردم در این زمینه‌ها کاملاً هوشیار، بیدار، ناظر و متوجه هستند و بخوبی شرایط را رصد می‌کنند و در موقع لزوم مانند انتخابات، آگاهانه و با حضور گسترده نظر خود را اعلام می کنند.

 

کلمه نفوذ نباید به مطلب پیش پا افتاده‌ای تبدیل شود

وزیر اطلاعات دولت یازدهم علوی افزود: ما در شرایطی هستیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان طبیبی حاذق در زمینه نفوذ بیگانگان هشدار داده‌اند. لذا با توجه به باز شدن فضای حضور مجموعه خارجی برای فعالیت‌های مختلف در ایران، باید هوشیار‌تر عمل کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری هشدار می‌دهند که مواظب نفوذ بیگانگان باشید به این معنی است که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی باید با این هشدار مقام معظم رهبری چندین برابر بر هشیاری خود اضافه کنند تا مواجه با نفوذ نشویم.

وزیر اطلاعات در ادامه در توضیح فرمایشهای مقام معظم رهبری در زمینه نفوذ گفت: کلمه نفوذ را باید با وزن مناسب خودش بکار ببریم و طوری نشود ارزش و تاثیر آن را کاهش دهیم تا به مطلب پیش پا افتاده‌ای تبدیل شود.

وی افزود: ما در وزارت اطلاعات پرونده‌های مهمی داریم و گاهی شده است که برخی عوامل دشمن اطلاعات کشور را به ثمن بخس در اختیار بیگانگان قرار داده‌اند که بطور طبیعی، این اطلاعات عوامل خائن را به حسب وظیفه در اختیار مقامات عالی کشور قرار می‌دهیم.

وزیر اطلاعات گفت: البته مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی از این اطلاعات باید مطلع شوند و نباید از آن در جهت منافع و بازی سیاسی گروه‌های سیاسی هزینه و استفاده کنیم.

 

اگر از نفوذ سوءاستفاده شود به فرمایش رهبری جفا شده است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم در اظهاراتی گفت که «نباید از نفوذ برای تخریب یکدیگر و اتهام زنی استفاده کنیم؛ اگر از نفوذ سوءاستفاده شود به فرمایش رهبری جفا شده است». او این را هم گفت که «ما نباید راه بیفتیم و انگشت اتهام به سمت هم بگیریم. تعریف نفوذ و جاسوس مشخص است. البته همه باید حساس باشند ولی این مسأله باید از مجاری قانونی پیگیری شود»

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به اینکه ما دشمن زیاد داریم که آنها حتماً قصد نفوذ در مراکز مهم کشور را دارند، افزود: «مسئولان مرتبط با موضوع مثل وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و قوه قضائیه مسئول رسیدگی به این امور هستند. البته ما از نظر درصد و کنترل نفوذ شرایط مطلوبی داریم و در امنیت کامل به سر می‌بریم و طرح موضوع نفوذ از سوی رهبری برای بالا بردن حساسیت‌هاست.»

 

بهترین راه مقابله با نفوذ داشتن ابتکار عمل است

دکتر ظریف وزیر امور خارجه نیز معتقد است: «ما به تمام رهنمودهای رهبر انقلاب توجه می‌کنیم و ما هم نگران نفوذ هستیم، اما بهترین راه مقابله با نفوذ همان داشتن ابتکار عمل است.«

 

تنزل موضوع نفوذ به یک مساله جناحی برای حذف رقیب است

دبیر شورای امنیت ملی در برنامه‌ای تلویزیونی به مساله نفوذ پرداخت و در بخشی از اظهاراتش گفت: «در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران براندازی به مفهوم حمله نظامی، استحاله و نقد و استفاده از تجربیات در سایر کشورها همیشه در دستور کار دشمنان بوده است اما آیا هر تماسی با بیرون به مفهوم نفوذ است؟ ما باید هوشیار باشیم. بدترین راه مقابله با نفوذ، تنزل موضوع نفوذ به یک مساله جناحی برای حذف رقیب است، چیزی که در این ایام برخی اوقات رخ داده است.»

وی ادامه داد: «بحث نفوذ مهم است. اگر از شبیخون فرهنگی با وسعت فکری که ایجاد می کند فقط مبارزه با بدحجابی را بیرون بیاوریم، این تنزل دادن نظر رهبری است. نفوذ و اختلاف دو بحثی است که رهبری بعد از برجام به اشکال مختلف بیان کردند و درست هم هست. شرایط تاریخی در وضعیتی است که ایجاد اختلاف و نفوذ مبتنی بر تضعیف را دنبال می کنند. اینکه از رسانه نفوذ صورت می گیرد وجود دارد و یک اصل است ، اما نباید آنها را در خدمت و اختیار مقابله جناحی قرار دهیم. نباید کسی را فراتر از آنچه انجام داده متهم کنیم... می گویند خوش و بش پسرخاله فلانی با عروس فلانی یا نقشه صبحانه فلانی، اینها نفوذ نیست، اینها در حقیقت دق و دلی شخصی خالی کردن است و درست نیست. من اینها را می گویم که اشتباه است.»

 

نباید از واژه نفوذ برای تسویه حساب جناحی استفاده کنند

محمدرضا عارف رییس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز در مورد احتمال سوءبرداشت از واژه نفوذ، گفت: از ابتدای انقلاب کشور با مخاطراتی همچون تهاجم فرهنگی مواجه بودیم، حال اینکه انقلاب ما گفتمان جدیدی را تعریف کرد. دشمنان ما می‌خواهند جلوی ما را بگیرند و برای این کار بهترین کار نفوذ و تخریب از درون است که خوشبختانه دشمن در ۳۰ سال گذشته موفق نشده و امیدواریم در آینده موفق نشود. البته رمز جلوگیری از نفوذ، وحدت، اجماع و همدلی است.

عارف تاکید کرد:‌ اگر خدای نکرده به همدلی و اجماع خدشه وارد شود و رخنه‌ای باز شود شانس نفوذ بیشتر می‌شود اما نباید در سال همدلی و همزبانی جریانات مختلف کشور با نگاهی از واژه نفوذ برای تسویه حساب و برخورد جناحی استفاده کنند.

 

کلمه «نفوذ» ابزار نشود

در این بین شاید اظهارات علی مطهری بیش از دیگران جای تعجب و تامل دارد. وی در تحلیل خود از موضوع «نفوذ»، گفت: اتفاقاً احتمال نفوذ، اغلب در جاهایی بیشتر است که خیلی تظاهر به طرفداری نظام دارند و خطر نفوذ را باید در آن جاها جست‌وجو کرد.

مطهری با اشاره به اینکه «نفوذ در هر دستگاهی ممکن است اتفاق بیفتد و اینکه برخی فقط احتمال اشتباه در بین روزنامه‌نگاران و اصلاح‌طلبان را برجسته کنند، درست نیست» وی تأکید کرد: کسی که علنی انتقاد می‌کند، بعید است «نفوذی» باشد. کسی که قصد «نفوذ» داشته باشد، ظاهر جذاب و موجهی برای خود درست می‌کند.

مطهری همچنین تاکید کرد که سندی از «نفوذ چند صد نفری جاسوسان در مطبوعات کشور ندیده‌ام و در این باره احساس نگرانی ندارم.»

علی مطهری همچنین با بیان اینکه خطر نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از ابتدای انقلاب وجود داشته و چیز تازه‌ای نیست، در پاسخ به روزنامه بهار نوشت: «نباید طوری شود که کلمه نفوذ هم مثل کلمه فتنه به صورت ابزاری برای به حاشیه راندن رقبای سیاسی و سرکوب منتقدان درآید. خطر نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از ابتدای انقلاب وجود داشته و چیز تازه‌ای نیست. همان طور که از آغاز انقلاب اجازه نفوذ نداده‌ایم از این پس هم اجازه نخواهیم داد و این نیاز به عمل دارد نه شعار. افرادی می‌خواهند کلمه نفوذ را مانند کلمه فتنه وسیله‌ای برای ایجاد خفقان کنند و کسانی را به این بهانه بازداشت و آزادی بیان را محدود کنند و البته مردم به آنها اجازه نخواهند داد. حیات سیاسی این افراد در گروی ایجاد محدودیتهاست و در فضای آزاد قادر به رقابت با رقبای خود نیستند، لذا صحبت از فتنة پس از برجام و فتنه چهارم به میان می‌آورند، در حالی که همه اینها خیالات شیطانی خود آنهاست و واقعیت ندارد.»

 

اقدام ناصواب سوءبرداشت از سخنان رهبری و متهم کردن حامیان دولت

سیدمحمود میرلوحی، معاون پارلمانی و حقوقی وزیر کشور در دولت اصلاحات نیز بر این باور است که: «منظور مقام معظم رهبری از بیان واژه «نفوذ» استقلال ایران در تمامی مسائل خود بود و اینکه قدرت‌های بیگانه هیچ حق مداخله‌گرانه در سیاست‌های داخلی ایران ندارند. اینکه عده‌ای با سوءبرداشت از سخنان معظم‌له تلاش کنند حامیان دولت را تحت فشار قرار دهند مساله‌ای ناصواب است و برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب تلقی می‌شود. ملت ایران برای توسعه و رفاه خود باید روی پای خود بایستد و به هیچ یک از قدرت‌های شرق و غرب باج ندهد.

 

اگر ما فقط در حد شعار بسنده کنیم، زمینه نفوذ فراهم می‌شود

محمد عطریانفر از فعالین سیاسی اصلاح طلب نیز در مورد راه‌های نفوذ دشمن گفت: «یکی از راه‌های نفوذ، بسنده کردن به شعارهاست. ما برای انسداد نفوذ باید عاقلانه منافع ملی را تعقیب کنیم.»

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، تاکید کرد: «اگر ما فقط در حد شعار بسنده کنیم، زمینه نفوذ فراهم می‌شود. کسانی که معتقدند باید در برابر نفوذ ایستاد، به جای آنکه تمسک کنند به فرمایشات رهبری، تلاش کنند زمینه‌های امکان نفوذ دشمن را در جامعه ایرانی شناسایی کنند و آدرس غلط ندهند.»

 

نباید سخنان رهبری در مورد نفوذ مصادره به مطلوب شود

روزنامه دولتی ایران در این راستا یادداشتی به قلم محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس منتشر کرد که گرچه این نماینده مدعی آن است که نبایستی با موضوع نفوذ برخورد سیاسی و جناحی کرد اما خود به طور جناحی با این مسئله برخورد می‌کند و طرف مقابل را به سیاسی‌کاری در این زمینه متهم می‌سازد.

این نماینده مجلس در اینباره می‌نویسد: «همان طور که رئیس‌جمهوری نیز در سخنان دیروز خود اشاره کردند، نباید از بیاناتی که رهبری معظم انقلاب به نحو هوشمندانه مطرح کرده‌اند، استفاده سیاسی و جناحی شده و سخنان ایشان درباره مقابله با «نفوذ» مصادره به مطلوب شود. بلکه ضروری است هرکس در هر موقعیتی و هر نهادی به فراخور وظایف تخصصی و حاکمیتی خود، درست‌ترین اقدام را برای تحقق رویکرد‌های مورد اشاره رهبری نظام به عمل آورد.»

  

سخن پایانی

هرچند با نگاهی خوشبینانه می‌توان گفت که نکات اشاره شده در گزارش فوق، دارای ملاحظات قابل توجهی است، اما تلاش برای بزرگنمایی حواشی و تقلیل مساله نفوذ به اختلافات جناحی آفتی است که موجب کم توجهی به خطری جدی خواهد شد که به باور حکیم فرزانه انقلب اسلامی، امروز به یکی از راهبردهای اصلی مواجهه دشمن با جمهوری اسلامی بدل شده است.

همین بزرگ نمایی حواشی بود که رهبری معظم انقلاب اسلامی را به واکنش واداشت و معظم له در دیدار با جمع بسیجیان چنین فرمودند:

«... من از چندی پیش مسئله‌ی نفوذ را مطرح کردم؛ نفوذ خیلی مسئله‌ی مهمّی است. نفوذ که ما می‌گوییم، حالا بعضی‌ها واکنش نشان میدهند؛ آقا! مسئله‌ی نفوذ جناحی شد، استفاده‌ی جناحی کردند؛ من به این حرفها کاری ندارم. خب، استفاده‌ی جناحی نکنند، بحث بیهوده درباره‌ی نفوذ نکنند، اسم نفوذ را بدون محتوای لازم مطرح نکنند؛ اینها را ما کاری نداریم ولی هر حرفی زده میشود، هر کار جدّی [می‌شود]، از اصل واقعیت نفوذ غفلت نشود؛ غفلت نکنیم که دشمن درصدد نفوذ است.»(۴/۹/۹۴)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی